Nieuwsbrief Dutch Health Network – mei 2011

Beste Dutch Health Network leden en overige belangstellenden,

Onlangs heb ik op uitnodiging van het ministerie van VWS de bijeenkomst ‘Werken in de zorg’ bijgewoond. In het UMC te Utrecht was ik met vele Dutch Health Network leden aanwezig.

Er is binnen de zorginstellingen nog behoorlijk wat ‘werk aan de winkel’. Door de vergrijzing zal in de nabije toekomst een tekort ontstaan aan personeel in de Zorg. Het is ‘twee voor twaalf’ ! Zorginstellingen zullen volgens een door onderzoeksbureau Plexus uitgevoerde analyse (rapport is te vinden op http://www.werkenaandezorg.nl) concretere acties moeten uitzetten op de volgende aandachtsgebieden:

  1. Het vergroten van de instroom en het vulling geven aan zowel de internal als external  ‘branding’  (beleving / imago / merkbekendheid). De zorginstelling Amerpoort is een goede ‘ best practice’ op het gebied van ‘ branding’ en het gebruik van de website. Kijk maar eens op http://www.amerpoort.nl
  2. Het verbeteren van de arbeidsparticipatie door o.a. het vergroten van het aantal uren per werknemer, meer gerichte aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en de vermindering van de hoogte van het ziekteverzuim. Hier bleek het Elkerliek Ziekenhuis al aardig wat stappen te hebben gezet met de introductie van de Workability Index (WAI). Zie verder hiervoor http://www.elkerliek.nl
  3. Het verminderen van de uitstroom door de medewerkers gezond en tevreden te houden. De Stichting Voor Regionale Zorg (SVRZ – VV&T instelling in Zeeland) is een goed voorbeeld met de invoering van Levensfasebewust personeelsbeleid. Zie http://www.svrz.nl

Opvallend is dat alle zorginstellingen zich bewust zijn dat social media zoals Twitter, Hyves, Facebook, YouTube en LinkedIn een voornamere rol gaan spelen op genoemde terreinen.

Maar op een enkele zorginstelling daargelaten hebben de meeste zorginstellingen niet meer dan een Twitter adres en een leuk ogende websit. De inzet van social media en het beleid hiervoor vergt meer aandacht. Zo lang binnen zorginstellingen bijvoorbeeld aan medewerkers nog de toegang tot social media wordt geblokkeerd is er nog veel te doen.

Om de zorg- en welzijnsinstellingen uit deze wat passieve houding te laten komen is het op Dutch Health Network altijd toegestaan om zowel op de LinkedIn groepen als de Facebook pagina’s direct vacatures te plaatsen. Dit kost niets, en dus kunnen de hierop te besparen kosten voor meer ‘handjes aan het bed’ worden gebruikt. (op LinkedIn – tab jobs / submit career discussion)

De maand juni zal verder voor ons in het teken staan van het ontmoeten van bijzondere zorginitiatieven zoals bijvoorbeeld het Xenia Hospice in Leiden. Daarnaast doe ik met mijn droom om in 2012 een eigen bedrijf op te richten, in de vorm van Dutch Health Network Services, mee aan de verkiezingen van De Telegraaf voor het beste maatschappelijke initiatief. Jouw stem kan ik daarbij natuurlijk goed gebruiken. zie hiervoor verder:  http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/Award/?cid=buttonlinks
Druk op Stemmen. Zoek daarna in het venster Dutch Health Network Services op. Gebruik links de stemknop.

En: tweet deze nieuwsbrief door aan jouw Twitter connecties via button TWEET.

 

Met vriendelijke groet,

Rob en Marianne Bergers

Advertenties

Over Dutch Health Network Services

Dutch Health Network Services kan als mediapartner worden ingeschakeld voor evenementen, vacatures, opleidingen, boeken, lezingen en product- of bedrijfspromoties.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuwsbrieven en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s